Incomme HRM nieuws
Blijf op de hoogte van alle actualiteiten en (wets)wijzigingen op het gebied van HRM en salarisadministratie met Incomme HR- en salarisexperts. Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Wat HR-professionals moeten weten over Generatie Z
Generatie Z heeft een sterke behoefte aan digitale innovatie. Het deel van de Nederlandse bevolking geboren tussen 1996 en 2010 behoort tot Generatie Z.
Generatie Z is opgegroeid in een wereld waarin het gebruik van het internet onvermijdelijk is en een mobiele telefoon ondenkbaar is.
Van de totale Nederlandse bevolking behoort maar liefst 3,8 miljoen Nederlanders tot Generatie Z. Deze digitale generatie maakt gemiddeld 7,5 uur gebruik van een mobiel apparaat.
Met het gegeven dat Generatie Z nieuwe unieke challenges en mogelijkheden biedt wat onder meer het werkveld zal veranderen, zijn er drie zaken die HR professionals zeker moeten weten over deze generatie.
1 Altijd en overal online beschikbaar
Gezien de perceptie van Generatie Z over de onbegrensde mogelijkheden van het web, verwachten zij dat alles altijd en overal online beschikbaar is. Uit onderzoek van SalesForce (2021) is gebleken dat 77 procent van Generatie Z vindt dat bedrijven nieuwe manieren moeten aanbieden van bestaande producten en diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan digitale versies van traditionele, persoonlijke benaderingen, het online inzien van onder meer loonstrookjes, invoeren van verlof en declaraties, en het uitvoeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken.
2 Snelheid en efficiëntie
In lijn met de voortdurende beschikbaarheid, heeft snelheid uiteraard een prioriteit voor Generatie Z. Aangezien snelheid en efficiëntie regeren in de gedigitaliseerde wereld waarin zij opgegroeid zijn, gaat Generatie Z ervan uit dat bijvoorbeeld een ondertekend contract binnen enkele seconden beschikbaar is.
3 Duurzaamheid
Tot slot is duurzaamheid een kernwoord voor Generatie Z. Met ander woorden, als een aangelegenheid niet goed is voor de wereld, zal het onmiddellijk zijn waarde en/of betekenis verliezen. Met het ‘groen denken’ in gedachte zullen de Generatie Z werknemers het gebruik van papier (steeds meer) afkeuren. Een praktisch voorbeeld in de employee journey is het digitaal ondertekenen van het contract na het vinden van een geschikte werkgever.
Verschillende softwareoplossingen kunnen je helpen om jouw personeelszaken te digitaliseren, routinematig taken te automatiseren en te ondersteunen waar nodig.
Bekijk het artikel op accountancyvanmorgen.nl
Download de Whitepaper Generatie Z