Incomme HRM nieuws
Blijf op de hoogte van alle actualiteiten en (wets)wijzigingen op het gebied van HRM en salarisadministratie met Incomme HR- en salarisexperts. Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Extra eisen aan vervallen niet opgenomen vakantiedagen
Datum: 05 - 2019
Iedere werknemer heeft per jaar recht op minimaal viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantiedagen. Dit zijn de zogenaamde wettelijke vakantiedagen. Naast deze wettelijke vakantiedagen kan een werknemer ook recht hebben op bovenwettelijke vakantiedagen als dit in de cao of individuele arbeidsovereenkomst is overeengekomen.
Vakantiedagen kennen een vervaltermijn. In principe vervallen wettelijke vakantiedagen zes maanden na afloop van het jaar waarin de vakantiedagen zijn ontstaan. Bij bovenwettelijke vakantiedagen is deze termijn langer, namelijk 5 jaar.
Uiteraard gelden deze vervaltermijnen niet indien de werknemer niet in staat is geweest deze vakantiedagen op te nemen, zoals bijvoorbeeld bij langdurige ziekte waarbij de werknemer niet in staat is om te werken of te re-integreren.
Na een uitspraak van het hof zijn de voorwaarden voor het vervallen van vakantiedagen, na afloop van de vervaltermijn, verscherpt. Uit deze uitspraak is naar voren gekomen dat de werkgever de werknemer nauwkeurig en tijdig dient te informeren dat de vakantiedagen gaan vervallen. Daarnaast moet de werkgever er ook actief op aansturen dat de werknemer deze vakantie op gaat nemen. De vakantiedagen vervallen alleen als de werknemer er daarna bewust en met volledige kennis van de gevolgen van afziet zijn/haar vakantierechten uit te oefenen.
Wilt u weten of er binnen uw bedrijf werknemers zijn met vakantiedagen welke deze vervaltermijn hebben overschreden en hoe u hier mee om moet gaan? Neem contact met ons op, zodat wij hier samen een plan van aanpak voor kunnen maken.