Met attractieparken, evenementenlocaties en vakantieparken op meer dan 20 locaties en ruim 1500 medewerkers is Libéma is een van de grootste leisure concerns van Nederland. Een efficiënte, eigentijdse HR- en payrolladministratie is voor een dergelijk bedrijf geen overbodig luxe. Libéma koos voor de alles-in-één oplossing van HR2day.
Na implementatie van de HR-modules was het de beurt aan het salarissysteem. Een complex en uitdagend project, mede door de vele maatwerkkoppelingen die nodig waren. Om de implementatie in goede banen te leiden, schakelde Libéma Incomme in.
Libéma had de wens om de complete employee journey te automatiseren. Met de bestaande payrolloplossing was dit niet mogelijk, omdat die geen HR-ondersteuning bood. HR2day biedt die mogelijkheid wel. Het is een geïntegreerde oplossing voor zowel HR-taken als salarisverwerking.
Al snel werd duidelijk dat het implementeren van de nieuwe salarissoftware een complexe operatie zou worden.
Harriëtte van Balveren, financieel directeur bij Libéma: “We zijn gewend om veel dingen zelf te doen, omdat we grote teams hebben. Maar dit project vroeg om specifieke kennis en ervaring. Daarom zochten we een ervaren projectleider met veel kennis van salarissystemen. Iemand die met ons mee kon denken en ons hands-on kon ondersteunen.”
Die projectleider werd gevonden bij Incomme, in de persoon van Koert van Loon.
Koert: “Wat het project complex maakte, was de integratie in het bestaande IT-landschap. Hoe koppelen we het payrollsysteem naadloos met alle andere applicaties, waaronder ook zelfgebouwde applicaties?”
“Daarnaast vroeg het project om een goede afstemming en samenwerking met alle betrokkenen. Hoe stroomlijnen we de belangen en wensen van IT, HR en Finance? Hoe zorgen we dat de software van HR2day maximaal aansluit bij de wensen van Libéma?”
Het succes van elke implementatie staat of valt altijd bij een goede samenwerking tussen alle betrokkenen. Het eerste wat Koert daarom deed, was zorgen voor overzicht, structuur en een haalbare planning. Met wekelijkse overlegmomenten om de klokken gelijk te zetten.
“Een belangrijk onderdeel van mijn rol was het slaan van bruggen tussen alle betrokkenen”, vertelt Koert. “Vanuit Incomme hebben we de brug geslagen naar IT om de koppelingen te bouwen. We hebben de brug geslagen naar Finance om de juiste rapportages uit het systeem te kunnen halen. En we hebben de brug geslagen naar HR2day om zaken in de software op plekken aan te passen in het belang van de klant.”
Koert: “De kunst was om heel eerlijk en kundig mee te kijken en te sturen waar nodig. En daarbij altijd het juiste inlevingsvermogen te tonen. Bijvoorbeeld door de druk bij het payrollteam niet op te voeren op het moment dat de verloning de deur uit moest. Ook als dat betekende dat IT daardoor de go-live van een nieuwe koppeling twee weken moest uitstellen.”
Koert van Loon
Een andere belangrijke succesfactor was het verbeteren van de datakwaliteit. Alle foutjes die in de loop van de tijd in de systemen zijn geslopen werden eruit gehaald. Hierdoor ging de kwaliteit naar 98% en verliep de datamigratie uiteindelijk vlekkeloos. Om zeker te weten dat de nieuwe payrollapplicatie foutloos werkte, werd alles grondig getest en werd er drie maanden schaduw gedraaid.
Het resultaat was een uiterst comfortabele livegang van de payrollapplicatie. Door intern de afdelingen op één lijn te brengen ontstond de rust en focus die nodig waren om effectief met elkaar samen te werken.
Koert: “Omdat we bekend zijn met andere payrollsystemen, konden we helder aangeven met welke aanpassingen in de HR2day-oplossing Libéma beter geholpen zou zijn. HR2day werkte hier graag aan mee, met als resultaat een salarissysteem dat naadloos aansluit op het bestaande IT-landschap én op de employee journey.”
Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek! Bel 0416 22 15 00 of stuur een mail naar info@incomme.nl.
Het team van Incomme startte met een grondige analyse van de situatie en behoeften. “Ons doel is altijd om processen niet alleen efficiënter, maar ook aangenamer te maken voor de mensen die ermee werken,” aldus Pieter. “We zochten een gebruiksvriendelijke oplossing die kon integreren met Nmbrs en ruimte bood voor groei.”