Artikel 30. Levering, acceptatie en garantie
1. Tenzij anders overeengekomen geschiedt levering van Producten (maatwerkprogrammatuur) “af fabriek”, waaronder wordt verstaan het bedrijfsterrein van Incomme.
2. Alle door Incomme genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de Overeenkomst bij Incomme bekend waren. Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient Klant Incomme onverwijld en deugdelijke schriftelijk in gebreke te stellen. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de van de tekortkoming te omvatten, alsmede een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, zodat Incomme in staat is om adequaat te reageren.
3. Incomme raakt in verzuim nadat Klant Incomme conform het vorige lid in gebreke heeft gesteld en Incomme ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekortschiet.
4. Incomme is niet gebonden aan (leverings-)termijnen die vanwege buiten haar macht gelegen omstandigheden niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin ingeval van een wijziging of aanvulling zoals bedoeld in artikel 7, als gevolg waarvan de Overeenkomst verandert (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) of Partijen anders overeenkomen.
5. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen Partijen hierover zo spoedig mogelijk in overleg treden.
6. Wanneer de Producten aan Klant ter acceptatie zijn opgeleverd, zal Klant deze op eigen kosten en onder eigen verantwoordelijkheid gedurende de acceptatieperiode van zeven (7) dagen onderwerpen aan een acceptatietest. Door acceptatie verleent Klant decharge aan Incomme ten aanzien van al haar verplichtingen met betrekking tot de Producten.
7. Indien Klant niet binnen de in het vorige lid genoemde periode de Producten (geheel of gedeeltelijk) afkeurt, worden deze geacht te zijn geaccepteerd en opgeleverd.
8. Klant wordt verondersteld de Producten tevens te hebben geaccepteerd, indien Klant is overgegaan tot ingebruikname van de Producten, dan wel indien Klant niet uiterlijk binnen tien (10) dagen na oplevering, schriftelijk aan Incomme heeft medegedeeld dat en om welke reden(en) de Producten niet worden geaccepteerd.
9. Indien de Producten niet worden geaccepteerd zal Incomme nader specificeren welke aanpassingen noodzakelijk zijn, alsook de bijbehorende tijd en kosten. Klant zal vervolgens aangeven of hij met deze aanpassingen, bijbehorende tijd en kosten akkoord gaat of hij toch afziet van de afkeuring. Incomme zal zich er maximaal voor inspannen om, de vervolgens met Klant vastgestelde aanpassingen, binnen de overeengekomen termijn te verhelpen.
10. Het staat Incomme vrij het doorvoeren van de aanpassingen naar aanleiding van een afkeuring van een Product, te verwerken op een productieomgeving of binnen een acceptatieomgeving.
11. Na acceptatie van de Producten treedt een garantietermijn van dertig (30) dagen in werking. Binnen deze termijn gelden de Producten als geaccepteerd, maar is het mogelijk om gebreken te melden, die niet redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden tijdens de acceptatietest. Incomme zal eventuele gebreken specificeren en aanvullen met de verwachten tijd voor herstel, indien de gebreken niet binnen dertig (30) dagen te herstellen zijn. Incomme zal tevens de eventuele aanvullende kosten voor herstel specificeren. Deze garantietermijn geldt niet als een verlengde acceptatietest en geeft Klant niet meer garanties dan in dit lid is bepaald.
12. Kleine gebreken, waartoe gerekend worden gebreken die door hun aard en/of aantal bedrijfsmatige ingebruikname van de Producten redelijkerwijs niet in de weg staan, zijn geen reden tot onthouding van acceptatie, onverminderd de verplichting van Incomme zodanige gebreken te herstellen. Partijen treden hiertoe met elkaar in overleg.
13. Incomme is gerechtigd tijdelijke oplossingen in te stellen, waarbij functionaliteiten van Producten beperkt worden, om ernstige fouten te voorkomen.
14. Indien de Overeenkomst in verschillende fasen wordt uitgevoerd, geschiedt acceptatie direct bij iedere Release van de betreffende fase. Incomme kan in dit geval gebruik maken van een acceptatieprocedure. Klant is in dat geval verplicht om voor de acceptatie en Release van de betreffende fase gebruik te maken van deze acceptatieprocedure.
15. Indien de uitvoering van de Overeenkomst in fasen zal plaatsvinden, is Incomme gerechtigd de aanvang van de werkzaamheden die tot een fase behoren, uit te stellen totdat Klant de resultaten van de niet-geaccepteerde fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
16. Acceptatie van de Producten mag niet worden onthouden op andere gronden dan die, welke verband houden met de tussen Partijen uitdrukkelijk overeengekomen specificaties en voorts niet wegens het bestaan van kleine fouten die de productieve of operationele ingebruikname van de Producten redelijkerwijs niet in de weg staan.
17. In afwijking van het voorgaande zullen de Producten, indien Klant daarvan voor het moment van acceptatie enig gebruik voor productieve of operationele doeleinden maakt, of door betaling van de gerelateerde factuur, reeds gelden als volledig geaccepteerd vanaf de aanvang van dat gebruik.