Een modulair dienstenpakket met een eenduidig prijsbeleid biedt een duidelijke propositie. Afhankelijk van de wensen van de cliënt kan het aanbod een heel uitvoerig systeem zijn of juist heel beperkt. Ons advies is om, voordat u gebruik gaat maken van online salarisdiensten, goed na te denken over het prijsbeleid van uw salarisafdeling. Zeker wanneer uw organisatie start met nieuwe digitale diensten, is het zaak om uw prijsmodel kritisch tegen het licht te houden. Omdat de cliënt het kantoorwerk uit handen neemt, verwacht deze bijna altijd een prijsreductie. Diverse kantoren hanteren voor online diensten daadwerkelijk lagere prijzen. Tegenover een lagere strokenprijs staan vaste verwerkingskosten en een post voor jaarlijks systeemonderhoud en extra ondersteuningscapaciteit tijdens de opstartfase. Zoals aangegeven: door optimalisatie van het verloningsproces komt capaciteit vrij voor commerciële en adviestaken. Door een duidelijke marktpropositie met bijhorend prijsbeleid kunnen alle medewerkers van uw organisatie de loonverwerking verkopen zonder dat afstemming nodig is met de salarisafdeling. Die afstemming is alleen nodig als zij van de prijsrichtlijn willen afstappen.
Professionaliseringstraject
Incomme weet als geen ander wat er in de markt speelt, welke tarieven worden gehanteerd en kan u snel vertellen of uw kantoor voldoende efficiënt produceert. Wij hanteren een standaard plan van aanpak voor onze consultancytrajecten voor professionalisering van de HR en salarisafdeling van een accountantskantoor. Het traject bestaat uit vijf onderdelen:
1. ‘0’-meting De ‘0’-meting vormt de basis voor verdere professionaliseringsstappen. Meer concreet gaat het daarbij om een inventarisatie van de productieaantallen, de huidige werkprocessen en de bestaande marktpropositie.
2. Procesoptimalisatie Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden stelt een nader te formeren projectteam uniforme werkwijzen en procedures vast ten behoeve van een efficiënter werkproces.
3. Interne organisatie We beoordelen of alle organisatierollen voor een modern loonkantoor goed zijn ingebed. Daarbij hoort een herverdeling van de klanten over verschillende teams. Aandachtspunten daarbij zijn: branchespecialisatie, bundeling voor batchverwerking en benoemen van ABC-klanten voor commerciële doeleinden.
4. Vaststellen basisdienstverlening en aanvullende modules De professionalisering van de salarisverwerking start bij het samenstellen van een eenduidig dienstenpakket. Het dienstenpakket bestaat uit een uitgeklede, periodieke basis, aangevuld met extra periodieke diensten en aanvullende opties. Het pakket is modulair opgebouwd.
5. Introductie nieuwe (online) dienstverlening en vaststellen prijsrichtlijn Zeker wanneer een organisatie start met nieuwe digitale diensten is het zaak om het prijsmodel kritisch tegen het licht te houden. Zoals al eerder vermeld, verwacht de klant een prijsreductie omdat zij het kantoorwerk uit handen nemen. Tegenover een lagere strokenprijs staan vaste verwerkingskosten, een post voor jaarlijks systeemonderhoud en extra ondersteuningscapaciteit.
6. Uitbouw advies Uitbouw van advies start met het benoemen van adviseurs, het opstellen van een adviesportefeuille en het koppelen van adviestargets.
7. Praktijktraining Nieuwe werkwijzen brengen we door middel van een praktijktraining over aan de salarisadministrateurs.